Followers

Monday, January 10, 2011

revision..~

assalamualaikum salam sejahtera..:)
di musim musim peperiksaan nie.. semua bertungkus lumus..bersiap siaga demi mncapai target hidup masing masing..huh..alhamdulillah..so far nie..saya dah jawab exam dengan terbaek..! bukn saya shje..malah kawan kawan pon bgitu hendakNya..:)

seronok bile keluar sahaja mudaraj..kawan kawan senyum lebar..

bila dtnya : kaifa imtihan..? mizz yan..?
maka dibalas dengan senyuman yang sangat lebar..:) : alhmdulillah..bizzyan..! kullu bil kheir...

seronoknye dengar..!!
moge usaha kami semua dibalas dengan kejayaan yang cemerlang..! al maklum la..semuanya pertama kali menjawab exam di rantau orang nie. tidak same seperti Malaysia yang sistematik tuh.. ( mood rindu Malaysia )

kaji punya kaji kitab Ta3alum Adab..
bace punya bace...
hafal punya hafal..

aq tersentuh dan mataku terus terpana dengan ayat ayat dalam kitab tersebut..! ah seronok sangat bace kitab Arab kalau memahaminya..:)
tetapi susah jugak kalau bace sahaja tanpa merujuk kepada yang pakar.. mngikut status pelajar Fes, Morocco di Fesbuknya.. sebesar besar musibah adalah dengan bergurukan sahifah ( lembaran lembaran atau buku - Ibn Al Jamaah-

oke..! now dedabeling..~ i very very like la ngn quotes di Muqadimah kitab nie..~ banyak sangat yang aq belajar dari kalam hukama' nie..antaranya..

لو سكت من لا يعلم لا سقط الإحتلاف kata ni dipetik melalui Imam Ghazali yang mengatakan bahawa sanya..ilmu ni sangat di titik beratkan dalam kehidupan seseorang hamba Allah..:) kalau still x faham jugak..meh cni saya terangkan..

" JIKA ORANG YANG TIDAK BERILMU SENYAP MAKA TIDAK AKAN TERJATUHLAH SESUATU PERBEZAAN PENDAPAT.. " ad faham x agk2 nya yek..?!

selepas itu..selak punya selak..masa pon da x ckup da nak menghafal..aq terjumpa lagi kalam hukama' iaitu.. اذا كثر الملاحون في الدنياء و غرقت السفينة haaa...seram jugak aq tengook ayat ni mase aq mnghafal tuh.. oke oke..meh saya terangkan lagi..~

JIKA RAMAI ORANG YANG NAK BAWAK KAPAL ( bayangkn Titanic) TETAPI TIDAK MEMPUNYAI ILMU PELAYARAN..MAKA KAPAL ITU AKAN TENGGELAM..( kalau salah sila tegur scre privasi ye) - kata kata dari Abu Sufyan Bin Abi Said Al Thauri

haa..so..ap tunggu lagi..saya menyeru agar kite semua menuntut ilmu dari buaian hinggalah ke liang lahad..! ingat tu..! muda muda ni lah seronok nak study..nanty da tua tua..mata suda x terang..telinga da x dengar..nak cakap pon da xde gigi taw..!

pastu dalam kitab tu jugak..ade mengatakn..

BAHAWASANYA ORANG YANG BERILMU IALAH IBARAT BINTANG YANG BERSINAR DI LANGIT NUNNN DI ATAS MAKA ORANG YANG JAHIL DI TASHBIHKN PULA SPERTI BINTANG YANG KELAM DI LANGITT..!

so kalau emas yang korang nak pakai tu pon nak berkilau..apetah lagi ilmu kan..?! mesty mahu yang kilau2 punya..!!

so..the khulasah is ..menuntut tiada erti kata " cukup " krn ilmu Allah sangat luas - kata kata dari Imam Shafie..~

renungkan2 dan selmat beramal..!

3 comments:

Anonymous said...

Salam,
Sedikit pembetulan...bukan Bizyan yer tapi Mizyan..

hana szied said...

uh wassalam

tengs tgur..x prsan..B ganty ngn M~

hana szied said...

uh wassalam

tengs tgur..x prsan..B ganty ngn M~