Followers

Friday, August 5, 2011

5 Ogos 2011 bersamaan 5 Ramadhan 1432

Assalamualaikum and very good morning :) First of all, ayuh sama berselawat ke atas Nabi MUhammad s.a.w.. salam ramadhan dan selamat berpuasa yang ke-6. moga moga Ramadhan kali ini lebih bermakna berbanding dengan Ramadhan yang lalu..

dan info terkini : perbezaan waktu antara Malaysia & Morocco telah lambat 8 jam..oke itu sahaja..opsss ! sahur jam 3 pagi, dan berbuka jam 730 malam. ;)

oke! nampak gambar diatas? gambar tersebut telah diedit sndri oleh aku.dan beberape touch up dari angah.bagi tidak menimbulkan kontroversi. hehe :D , anyway aku nak ucap terima kaseh tak terhingga dekat kawan kawan FB yang wish besday aku & angah yang tak putus putus dan bertalu talu dalam masa seharian semalam. hehe :D alhamdulillah , aku sempat reply ke semuaanya :) terima kaseh yang tidak terhingga kerana menyanggup untuk singgah ke wall FB aku, dan menaip panjang panjang wish.. hatta yang paling pendek pon.. hehe.. contohnya [ hb ! ] itu pun, kiree oke dahh :)

Allah yubarikkfikumm wa taqabalallah siyamakumm fi hada shahru kareemm !!

bersama Sohadah

oh sempena meraikan Siti Syazwani, pelajar wilayah Kenitra yang bakal pulang ke tanah air esok hari, kami warga Casa membwanya berbuka puasa dan bertarawikh di Masjid Hassan II, Casablanca.. aku tak tahu kenapa, aku sangat sangat sukaa akan masjid yang damai ini. mungkin kerana berdekatan dengan laut kott dan mesti dan tulis entri tentang Masjid ke-5 terbesar di dunia ni..^_^
takpayah susah susah tunggu bilal azan, kami hanya melihat matahari terbenam sahaja dari jauh. then , berbukaa puasaaaaa ! yeahh, bawak bekal mee goreng lagi.sengja housemate masak ni.snng nak bawak, tak leceh leceh nak berkuah bagai..Hepy BEsday to angah juga.. nahhh adikk suapppp !

oh, taksangka..rupa rupanya ada family arab ni duk usha usha kami berenam dari jauh..then, makcik tu suruuh anak dia bagi roti + ala ala roti canai [ aku lupe nme arabnye ] bagi kami makan.. choukrannn bizzafff ya ukht karimaahhh !

ni la makanan tu. aku tengok macam roti canai, tapi bile aku tarik, dia becerai cerai macam putu mayam. aku pon tak pasti ape namanya. tapi lagi sedap cecah dengan 3asol [ madu ] , nyummy nyummy.. mana pipi aku tak cenggitu, makan makanan bertepunggg jekkk.. hehe :D

usai solat maghrib di kawasan muslimat dalam masjid, kami terus ke kawasan luar masjid, untuk merasai angin damai. dalam masa yang sama,mendirikan saf di dataran yang luas ni, ianya juga dibentang tikar sebanyak banyaknyaa.dan siap dengan speaker banyaakkk sangattt..sebijik aku merasakan seperti di Mekah dahulu zaman 90-an dulu dlu masa aku kecik kecik aku pergi sana :)
inilah suasana yang boleh aku tunjukkan setelah sudahnya solat terawikh.manusia yang membanjiri..alangkahh indahnyaa jika di Malaysia juga berkeadaan begini. tambah tmbah pula dihiasi dengan pemuda pemudi. bukan hanya orang orang tuaa sahajaaa..

on the way nak pulang ambil teksi, terjumpe pulak classmate arab senior aku.namanya Zainab..tu yang paling tinggi sebelah aku tu :) kami bagila tahu dia yang kami ni teruje sangat tgok orang ramai solat disini. pastu dia cakap... ini paling sikit lah ni.. kalau kau nak tngok ramai lagi , tunggu 27 Ramadhan nanti..saf sampai hampir ke tiang ke lautt tu.. ramai yang tidur disini.. masa tu, aku boleee terbeliakk mata sambil tutop mulut dan berkata, wahhhhhhhhhhhhhhh ! bizzaaaafffff [ ramainyaaaaa] !!! sedangkan ramai begini pon kami teruje.. apatah lagi 27 Ramadhan nanti.. (0_o )

ya Rabb, andai usaha kami dalam menunaikan ibadah kepadaMU ini sedikit , Kau tetapkanlah hati hati kami agar teruss thabat dalam perjuangann melawan nafsu kami ini Ya Rabb. moga mendapat redhaMU! amineee :)



sekian sampai disini shaja coretanku!




p/s: jangan terkejut ya, besday angah & aku memang sama :) 5 ogos. tahun jek berbeza ^_^

2 comments:

ChefBujang said...

makanan tu nama dya rafeesa.. x penah makan lg tp hingin jugak..

hana szied said...

oh , yeke name dye rafeesaaa.. mungkn lah kott...

meh datang casa, belmbakk jual :)