Followers

Wednesday, July 11, 2012

KisaH Lelaki yang Miskin menjadi Kaya Raya !!

Assalamualaikum w.b.t

Diceritakan kepada aku oleh senior Master aku .. kisah tentang seorang lelaki yang miskin dan compang camping . tiba-tiba telah menjadi seorang kaya raya.

seorang lelaki umur lingkungan 20-an telah bekerja sebagai seorang yang biasa-biasa sahaja iaitu Jurutol . Dalam pada itu, dia telah mewarisi harta pusaka ayahnya berupa tanah 2 hektar di corok perkampungan . Sampai suatu ketika , lelaki ini kesempitan kewangan . Dia cuba untuk menjual tanahnya itu , tetapi orang kampung hanya mmpu mbeli sebanyak RM 50,000 sahaja. Apa yang menariknya oleh si lelaki ini , walaupun dia kerja sebagai orang biasa-biasa , dia tetap cuba men-settingkan minda dan perbuatannya dengan memberi zakat kepada fakir miskin di area tempat tinggal dia dengan duit gajinya semenjak dia mula bekerja.

 Sambil dia berdoa kepada Allah supaya dimurahkan rezeki , Allah telah mendatangkan idea kepada dia agar berjumpa seorang hartanah ( kakak punya kakak senior aku ) . Dia meminta agar tanahnya di jual kepada sesiapa yang mahu dengan harga yang berpatutan . Kakak senior aku try untuk rekeman kepada "pihak" ini .. beat punya beat ... "pihak" itu pun deal laaa nak beli tanah tersebut..

 Hari yang tidak dijangka-jangka , suatu malam, lelaki itu pergi ke 7Eleven . dia beli slurpee , tiba-tiba terdetik di hati ke mesin ATM untuk cek balance dalam akaunnya , tiba -tiba dia mendapati RM 300,00 berulangk kali masuk . sehingga mencecah RM 10 juta . 



cepat-cepat lelaki tu call kakak yang hartanah tu . Akak tu terus tersenyum dan meminta lelaki tersebut berjumpa dengannya esok hari untuk tandatangan pelbagai kontrak penjualan tanah tersebut . Lelaki tu terkesima dengan 10 juta tersebut . sampai berulang kali tanya , " apa yang patut saya buat dengan duit ini ??! " Si hartanah terus membalas , tunaikanlah zakat , bersihkan harta kamu kejalanNya . "

Sekarang lelaki itu telah bekerja mewah , tetapi tetap berjiwa humble dan sekarang mempunyai secretary . Senior Master aku ni pun berborak-borak sewaktu dia pulang ke Malaysia tahun lalu , Secretary dia kata , memang sejak dia bekerja orang bawahan dulu dan bergaji sedikit lagi dia memang tunaikan zakat. Mungkin itulah Allah nak ganjari sifat yang pemurahnya . Sehingga satu ketika bila dia terdesak memerlukan wang , Allah membalas dengan nikmat yang melimpah ruah !!

------------------------------------------------

Bila aku dengar cerita daripada senior aku petang tadi , memang aku tak nafikan , Janji Allah itu pasti . ianya sangat benar ! benar benar belaka ! Indeed , ask Allah , He know and will give you more than enough ! 
Tapi kena tajdid niat . bersedekah , bukan semata-mata hendakkan pahala / dikenali ramai atau lain-lain tu .. cuma nya , didik hati untuk mencari redhaNya ..

So , the conclusion is , more you give , more you get ! Banyakkan bersedekah ! Selamat BEramal . Ramadhan nak dekat , waktu ni laa nak lipatkan lagi amalan kita . Semoga Allah redha .

tata $______________$ !

3 comments:

Nik said...

menarik kisah ni.

hana szied said...

bnyak2 sdekah harta , duwet bole dicari .. pahala siapa nak beri jika bukan Allah :))

Anonymous said...

Cerita yg terlalu bodoh sebab tidak ada undang2 tanah persendirian sebanyak 2hektar. Bukan ekar ye tp hektar. Dan tiada bayaran jika tidak ditandatangan melalui peguam. Duit masuk kemudian baru nk tanda tangan. Create le cerita yang masuk akal.. Teruskan usaha