Followers

Thursday, March 24, 2011

Usrah ; usul yang kesembilan

Assalamualaikum , salam sejahtera.. salam seperjuangan untuk semuaa muslim di dunia ini. Salam Takziah kepada negera Jepun yang telah ditimpakan 2 bencana di negara mereka iaitu Tsunami dan Gempa Bumi.semoga dengan kekuasaan yang Allah tunjukkan kepada kita , manusia lebeh mengabdikan diri kepadaNya. .. oke senyum sokmoo yekk :)

oke now dedabeling , HS diberi sekali lagi pluang kedua untuk penyampaian usrah untuk minggu ini.Alhamdulillah moge dengan penyampaian semalam , housemate HS dapat sedikit sebanyak dari penyampaian itu harapNya..~ insyaAllah :)

so , HS pun teringin jugak nak share ckit kat blog nie. yela , orang kata , hati kita ni sebenarnya boleh gelap kalau sehari tak bincang perkara diniah sebegini kan..:) so , ade peluang dan masa nie , boleehh la kalau nak sharee skitt skitt mana yang mampuu..~

tajuk ; Usul keSembilann daripada usul 20.. oke. perkara yang dibincangkan dalam usul ini ialah mengenai " setiap manusia hendaklah membincangkan perkara perkara yang berkaitan dengan taklifi sahaja berbanding perkara yang tidak berkaitan dengannya "

taklifi ialah sesuatu yang dipertanggungjawabkan kepada manusia.

oke! dalam 4 page daripada usul ini semalam , apa yang boleh HS simpulkan disini ialah :

  1. manusia hendaklah memikir kan perkara yang hanya termampu di fikirkan oleh manusia laen.
  2. setiap manusia janganlah menghabeskan masa mereka demi membincangkan prkara yang bukan taklifi yang pada akhirnya tidak membawa kesan kepada manusia itu sendiri dan manusia laen.
  3. setiap apa yang manusia itu bincangkan tanpa hubungkait taklifi akan menyebabkan cetusnya perdebatan , membuangkan masa, membuatkan hati hati manusia lebeh berpecah belah.
  4. yang paling ingin kita elakkan daripada topik ini ialah , agar hati hati kita tidak terpesong dengan akidah yang selama ini kita pegang. iaitu syariah islamiyahh..:)

mesti korang maseh blurr kan dengan tajuk ini. .oke, antara salah satu contohnya ialah ; dalam Firman Allah ada menyatakan , jika munculnya bulan sabit, maka sudah tiba masanya untuk menunaikan HAJI.

perkara taklifi disni ialah MENUNAIKAN HAJI.. tetapi , kebanyakkan manusia sekarang lebeh cnderung kepada pertanyaan bulan itu. contohnya ; "eh , bulan sabit tu ..mucul awal bulan ea? lepas tu pulakkk bulan purnama kan..? eh eh , lepas purnama tu pulakkk ape ea...? dann seterusnyaa . perkara yang dibincangkan disini adalah sangat membuang masa!!

sedangkan Allah hanya menyuruh..jika munculnya bulan sabit, MAKA TUNAIKAN LAH HAJI..haa..HAJI itu lah yang dimaksudkan dengan perkara yang dipertanggungjawabkann..

ade faham?! oke , kita boleh kaitkan dengan zaman sekarang iaitu...

dalam Firman Allah yang kalian semuaa sedia makruff ialah , " dan janganlah kamu mendekati zina sesungguhnya zina itu adalah sesuatu perbuatan yang keji dan yang buruk " , [surah Al Isra :32 ]

tiba tiba datang seorang wanita yang mengaku telah melacur drinya atas alasan terpaksaa dan darurat demi membiayai sara hidupnya. bolehkah alasan ini diterimaa? hurmmm..

=.="

oke, konsep ini sebenarnya sama juga dengan usul kesembilan ini. kerana apa yang Allah suruh ialah JAUHI DIRI DENGAN ZINA, tidak kira lahh darurat ataupunn tidak..ade fahamm..?!

oke, kepada wanita tadi , peluang pkerjaan di Malaysia tersangattlahh banyakknya. adekah kita harus senaraikan semua nya jawatan kosong..? adekah anda sewenang wenang nyaa sanggup menggadaikan diri anda semata semata mengejar dunia..?!

islahh diri kitaa wahai manusiaa..:)

ouh yaa, tidak lupa juga , dalam usul ini juga ada mengatakan bahawa kta tidak harus bertanyaakan perkara perkara yang belum berlaku. istilah di zaman ini ialah " kalau , jika , andai ,dan sebagainya.." [seperti kisah bulan sabit tadi ]..~

kita kene ingat , sesungguuhnya setiap apa yang berlaku itu akan ada jalan penyelesaiannya oleh Dia Yang Maha Bijaksana dan Pengatur Segala Ketentuan..:)

oke, sampai disini sahaja yang saya mampu coretkan saat ini, moge dengan apa yang dicatatkan diatas boleh menjadi panduan hidup kita..

jika ada sebarang kesilapan dengan asas usul ini sila inbox saya atau bertanya secara privasi oke..?!

sekian ,

HanaSzied - 7.59 am- Bilik Puteri Bongsu ,Hay Inara , Casablanca~

No comments: