Followers

Saturday, May 5, 2012

Master Planning . Malaysia or Morocco ??

Assalamualaikum w.b.t

malam ini mood ingin menaip membuak buak. tetapi aku takde idea nak tulis ape. cuma nak cerita keadaan aku kat sini jek la. alhamdulillah , masuk bulan Mei , memang fofuler laa budak budak oversea busy dengan exam kan. termasuklah student Morocco jugak. tapi belum mula final la. baru mid sem. itu pun dah menggelabah tahap ape laa.. mane taknye.. baru nak last catch up study smule. sem ni kelas sangat rancak .. i likee !!

dah mula belek belek helaian AlQuran untuk dihafal. Alhamdulillah aku dah ade kesedaran nak bukak buku. hak3! bukan bermakna aku ni pemalas. cuma keadaan aku sekarang ni macam something wrong somewhere. hehe :D yelaaa eksaited nak balik Malaysia.. tapi sejak-sejak nak masuk musim panas nih , mulaa laa selesema bergelumang and then batuk yang tak henti henti. touching aku taww.. mom , i wish you were here noww ! to make me a cup of tea ! huhu !! =='

yang aku nak ceritakan kat sini ialah , tadi aku videocall dengan emak. Alhamdulillah , emak sihat walafiat !! suke tengok emakk . comel ! sambil kunyah curry puff.. hehe :D borak punya borak... tetibe hati aku terdetik to ask and request something dekat emak..

 " emak , andai kata PTPTN dimansuhkan and then pendidikan percuma di Malaysia , bole adik sambung stdy Master kat Malaysia tak ?? "

emak membalas " kenapa ni dik ? dah elok-elok dah dulu nak sambung sana ..Mesir pun emak oke jek.. "

" bukan ape emak , yela , kalau Malaysia dah free macam Morocco ni , adik taknak la lepaskan peluang stdy Malaysia pulak .. oke kan emak ?? "

" kalau betul free , mak kasi inshaAllah , tapi dengan satu syarat , mantapkan Bahasa Arab n try to speak Arabic very fluently .. oke??

" inshaALlah emak , before balik nak try kelas Perancis dulu ke.. tengokla macam mne nanti.. oke kan emak ?? "

" emak oke.. adik oke tak ?? tapiiiii itu pun kalau DAH FREE yee !! kalau tidak , try your best , study kat oversea juga.. peluang besar , jangan dilepaskan .."

Alhamdulillah , sukaaa dengan balasan emak.. entah aku tak tahu kenapa aku mesti tanya soalan macam gitu dengan emak.. sedangkan aku dulu yang terkinja kinja nak sambung Master kat oversea... takpela.. itu sekadar planning jek.. mana mana yang terbaik , aku dahulukan .. better aku lebih suka dengan decision emak aku. kerana seorang ibu lebih tahu kemampuan anak diorang dari anak itu sendiri. hehe :D tetapi ibubapa juga harus memberi kepercayaan kepada kemmpuan anak diorang jugak :')

so , harapan aku kat sini , semoga pucuk pimpinan kita di Malaysia terbuka hati untuk meluluskan perancangan tentang PTPTN & Free Education ni.. i wishh n i hope so !! Allahumma Aminn !!

last but not least , please pray for me and my friendss yang lain samade di Moroco , Egypt , Jordan , Malaysia gudluck exam ! bitaufeek wa najahh !! i love you allsssss ^__^



Padil yang sudah sehat .. 
seronoknya landing atas katil queen emak eh ^^ hehe :D
Semoga Padil & Family sehat jugak. hehe :D 
tak sabar nak hug hug Padil . ngeh3! 
xoxox !

2 comments:

nurILahi said...

Assalamualaikum saudari...
Sy ada terbaca di post saudari ini, jika sy tidak salah faham lah..saudari ada mengatakan bahawa sanmbung belajar master di Morocco adalah percuma? Boleh saudari berikan sedikit penjelasan? Jika betul lah, sy jadi berminat utk menyambung master dlm B.Arab di sana jika ada peluang...harap saudari sudi share..Jazakillahi khair ^^

hana szied said...

waalaikumsalam.

Ye, so far mmang belajar di Morocco free. kalau ada bayran cuma utk pendaftaran sahaja. Bila di convertkan hanya berharga RM 25 lebih kurang.

addlah dacebook saya : hana szied utk lanjutan