Followers

Thursday, June 7, 2012

Memahami Ayat Cinta Dia :)

Assalamualaikum w.b.t
sengaja nak sharing-sharing. sharingkan caring :')

Surah Muhammad 20-38

 Ayat ke 22 : seandainya kita ada kuasa pun dalam dunia , adakah kita akan putuskan hubungan kekeluargaan . Orang ini akan dikutuk

ayat 24 : Siapa yang buat kerosakan atas muka bumi , Allah akan tanya , hati dah terkunci sangat dah ke ??!

Syaitan yang memanjangkan angan2 kita , dan dia yang merayu-rayu dan menggoda kita setelah mendapat petunjuk

ayat 31 : Allah akan menguji kepada siapa yang benar2 berjihad dan bersabar ?! Kewangan / kawan/ tak faham pelajaran. setiap kali ujian kita pasti akan rasa frust , kadang2 kita lupa kenapa Dia uji kita . Bagaimana tahap keimanan kita ?!  Sebenarnya Allah nak uji sebb nak tahu siape yang betul-betul bersabar

ayat 36: Dunia permainan dan senda gurau . Allah memang betul2 ulang ayat ini dan tekankan kepada kita !!

ayat 38 : Bersedekah .. Kadang2 fikir kita tak de duit , sedangkan itu lah tabungan kita dekat akhirat , Fikirlah , sebanyak mana jek kita baru menabung dekat akhirat ..?!

ayat 32+34 : kalau kita dah tak nak join dengan benda baik , jangan nak ajak atau menghalangi orang lain pulak buat benda baik. Allah tidak suka dan tidak mengampuni kita !

ayat 20 + 21 : jihad . orang bertanya kenapa tiada satu surah tntang jihad ? tetapi bila Allah dan turunkan ayat tu , diorang pula yang takut .. sedangkan itulah sebaik-baik jalan di landasan Islam . selepas jihad ada kemanisan yang lain juga !!

ayat 31 : kita baca Quran + tadabbur, tapi perasaan itu lain2 semasa penghayatan pada setiap kali kita baca. Allah memang menekan yang Dia betul2 uji kita [ sungguh / benar-benar] sedangkan kita bila diuji pun kita sudah melatah. Allah menguji dengan ujian yang sangat seperti di Syria. tetapi mereka still tidak mengalah dan mempertahankan aqidah mereka. tidak semestinya apa yang diuji itu menyusahkan , sedangkan ianya juga akan dibalas dengan kemanisan . so, kena bersabar dan berjihad !!

ayat 38 : siapa yang kikir / kedekut, sebenarnya dia yang kikir pada diri sendiri . Kita dah laa dapat duit/ rezeki tu daripada Allah , pastu nak kedekut pulak dengan Allah. Allah boleh buat apa sahaja yang Dia nak. [ ganti] sentiasa menangguhkan hidayah Allah, Jangan sombong dengan Allah .

ayat 25 : Jangan mudah TERbuat dengan perangai jahiliyyah kita. dan kita pula melayan rayuan syaitan itu. Syaitan hanya dapat berkuasa dengan golongan yang tidak merasai nikmat iman yang ckup.

berkasih sayanglah kita kerana Allah dan sama-samalah pimpin ke syurga.

ayat 21 : Taatlah kepada Allah dengan tutur kata yang baik [ surah Ibrahim:24] ucapan yang menyeru kepada kebajikan dan mencegah kemungkaran . Banyak bercakap+bergurau, harap ada benda yang baik dan memberi manfaat kepada orang lain.



p/s :

sahabat ,
maaf , atas teguran saya.. sama-samalah bawa diri ke syurga Dia ! jangan terlampau leka dengan kelazatan dunia ~tegur saya juga jika terlebih alpa .. TT__TT




1 comment:

Myra Miera said...

thanx 4 info yg byk kpd nasihat...keep & touch :)singgah entry saya ok